سه شنبه, خرداد 01nd

Last update05:42:42 PM

شما اینجا هستید: صفحه نخست فرم مسابقاتی چهل و نه (49) حرکتی تای چی چوان خاندان یانگ

فرم مسابقاتی چهل و نه (49) حرکتی تای چی چوان خاندان یانگ

Yang Family Tai Chi Chuan 49 Competition Form 

4

 استاد یانگ جنگ دو و استاد یانگ جون

 

نویسنده: استاد یانگ جنگ دو (Master Yang Zheng Duo)

برگردان از چینی به انگلیسی: جری کرین (Jerry Karin)

برگردان به فارسی: مقداد عبدی (Meghdad Abdi)، مرتضی مرادی (Morteza Moradi)

 

این روزها در سبک یانگ، که محبوبیت بسیاری دارد، اغلب از ما برای اجراهای عمومی دعوت به عمل می آید. اینگونه اجراها موجب ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر در مردم [برای تمرین تای چی] می شود. با این حال زمان مورد نیاز جهت اجرای فرم اصلی (فرم سنتی 103 حرکتی) کمی طولانی بوده و با الزامات برنامه ریزی برای اجراهای متعدد همخوانی ندارد. معمولا در یک رویداد اجراهای زیادی برنامه ریزی می شوند و مخاطبان و تماشاگران با سلایق گوناگون حضور دارند. بنابراین صرف زمان طولانی برای هر اجرا تا حدی نامناسب به نظر می رسد. در نتیجه تنها امکان اجرای بخش اول یا دوم فرم اصلی وجود داشته و اجرای تمامی فرم مشکل می باشد. در مسابقات نیز به دلیل وجود محدودیت زمانی، برنامه ریزی بسیار مشکل خواهد بود. به همین سبب سازمان تربیت بدنی چین زمان جهت هر اجرا در حین مسابقات را هشت (8) دقیقه تعیین نموده که تنها مجال برای اجرای بخش نخست یا دوم فرم اصلی وجود دارد. در هر دو صورت نمایش و مسابقات اجرای تمامی فرم امکان پذیر نمی باشد. بنابراین از نقطه نظر اجرا کننده و تماشاگر به نظر می رسد چیزی از قلم افتاده است.

 

برای سالیان افراد مبتدی و منتهی (حرفه ای) در جامعه ی تای چی، در انتظار ایجاد فرمی بودند که برای اهداف اجرای نمایشی و مسابقاتی مناسب بوده و حرکات فرم سنتی را در بر بگیرد. به جهت برآورده ساختن و پاسخ به این نیاز و در نظر گرفتن الزامات مدنظر برای تای چی کاران، پس از تحقیق و بررسی، انجمن طرح ابتدایی یک فرم جدید را بنا گذاشت  و پس از آزمایش در مجامع عمومی، بر اساس بازخوردهای دریافتی اصلاحاتی روی آن انجام داد. هم اکنون این فرم، فرم رسمی انجمن برای نمایش و مسابقات می باشد [فرم چهل و نه (49) حرکتی خاندان یانگ توسط استاد یانگ جنگ دو طراحی و در سال 1987 به طور رسمی به جامعه ی تای چی معرفی گردید].

3

 استاد یانگ جون در حال اجرای حرکت "وارد آوردن ضربه به ببر از سمت راست"

در خصوص ترتیب و تنظیم حرکات، ایده ی اصلی این بود که بدون برهم زدن اساس فرم سنتی، برخی از حرکات تکرار شونده را حذف کنیم به طوری که زمان اجرا کاهش پیدا کند و بتوان با اجرایی فشرده و با سرعتی بیشتر، در فعالیت های گروهی گوناگون مشارکت نمود. این نیاز زمانه ی ماست، یا به قول معروف ایده ایست که زمان آن فرا رسیده است. از لیست حرکات فرم جدید می توان به وضوح دید که حرکات (1 الی 11)، (13 الی 18)، (21 الی 24)، (26 الی 35) و (38 الی 49) همگی ترتیب اصلی خود را همانطور که در فرم سنتی ظاهر می شوند، حفظ کرده اند. بر این اساس ما بخشی از حرکات تکرار شونده را حذف نموده و برخی از حرکاتی که گنجاندن آنها در جای اصلی خود بسیار مشکل بود را برداشته و در جای مناسب دیگری در فرم جدید قرار دادیم. در موارد کمی، برخی حرکات اضافه گردید تا تبدیل ها تسهیل گردد. هر فردی که بتواند فرم سنتی را اجرا کند تنها بایستی بر روی حرکات باز-گنجانده شده و نیز برخی از تبدیل هایی که تغییر یافته اند کار کرده تا بتواند بدون مشکل چندانی فرم جدید را اجرا نماید.

 

برخی سوال کرده اند: آیا فرم جدید "سبک یانگ تای چی چوان ساده شده" می باشد؟ ما (خاندان یانگ) فکر می کنیم که این تعبیر دقیق و درستی نیست. چرا که ما تنها تغییرات کوچکی در آن اعمال نمودیم و ساختار پایه و اصلی آن تغییری نیافته و حفظ شده است. همچنین از خصوصیات با ارزش فرم جدید، که تحقق آن نیز بسیار مشکل و دشوار بود، این است که تمامی حرکات فرم سنتی در آن وجود داشته و حفظ شده است. اگرچه تعداد کلی حرکات این دو فرم متفاوت است، چیزی حذف نشده و از قلم نیفتاده است. سازماندهی فرم بسیار سخت گیرانه انجام گرفته است و حرکات بسیار روان و متناسب در کنار یکدیگر قرار داده شده اند. مشخصه های منحصر بفرد و ظاهر فرم سنتی همگی حفظ شده اند. بنابر این دلایل نمی توان از تعبیر "تای چی ساده شده (Simplified)" برای آن استفاده کنیم و نیز به جهت جلوگیری از سوء برداشت و اثر نامناسبی که در توسعه و گسترش فرم سنتی خواهد گذاشت. در مورد فرم جدیدی که بوجود آورده ایم احساس ما این است که نوآوری مهم و قابل توجهی است که به ما اجازه می دهد خصوصیات برجسته ی فرم را در تمامی رویدادهای عمومی به نمایش بگذاریم.

 

این فرم اما برای تمرین انفرادی فرم مناسب نمی باشد. هنگامی که شما تمرین می کنید اصولا همچنان بایستی فرم سنتی (فرم سنتی 103 حرکتی خاندان یانگ) را تمرین کرده و پس از آن می توانید فرم مسابقاتی (فرم سنتی 49 حرکتی خاندان یانگ) را تمرین نمایید. فرم جدید با هدف نمایش و مسابقه طراحی گردیده و ترتیب و توالی حرکات با دیدگاه کاهش زمان اجرای فرم تغییر یافته و حرکات تکرار شونده حذف گردیده است. در نتیجه ار منظر ساختار و تنظیم حرکات آن، در مقایسه با فرم سنتی، به آن اندازه علمی نیست. بنابراین اندکی پس از آغاز فرم جدید به حرکات سخت ودشوار می رسیم. در نتیجه اگر شخص قبل از شروع فرم تمرینات آماده سازی و گرم کردن را انجام نداده باشد، ممکن است تنش و فشار زیادی [در برخی از نقاط بدن خود] احساس نماید. در فرم سنتی اما از حرکات ساده تر آغاز می نماییم و به تدریج به سمت اوج فرم پیش می رویم. طراحی هوشمندانه ی فرم سنتی به گونه ایست که در بخش اول پایه و اساس مورد نیاز را [درتای چی کار] ایجاد می کند و سپس حرکات پیچیده تر را در سراسر بخش های دوم و سوم آراسته و می پراکند. در این میان حرکات تکرار شونده نقش تنظیم کننده را به خوبی ایفا می کنند. بدین سان شخص به آسانی، با آزادی، رها و به طور طبیعی به تمرین می پردازد و اگر چه یک دور یا چندین دور فرم را اجرا کرده است، بدون کوچکترین تنش این مهم را به سرانجام رسانیده است.

 


 جهت آشنایی با اسامی حرکات فرم مسابقاتی 49 حرکتی خاندان یانگ از این بخش بازدید بفرمایید.

 

مقداد عبدی، مرتضی مرادی

 بهمن ماه سال 1391